Περιορισμένο το ενδιαφέρον των μαθητών για το περιβάλλον

Τέσσερις στους δέκα μαθητές προτιμούν τις ανέσεις μιας καταναλωτικής ζωής, δίχως δεύτερη σκέψη για το περιβάλλον. Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος για τα παιδιά που επισκέφτηκαν το 5ο Φεστιβάλ Ανακύκλωσης του Δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο διοργάνωσε η Διεύθυνση Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος / Τμήμα Περιβαλλοντικών Δράσεων.
Μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν τι πραγματικά θέλουν για το μέλλον τους, ένα καθαρό περιβάλλον (καθαρό νερό, περισσότερο πράσινο, αθλητισμό και κίνηση, καθαρές θάλασσες και τρόφιμα) ή ένα μέλλον με αξεσουάρ και προϊόντα τελευταίας τεχνολογίας, με μεγάλη δημοσιότητα στο ίντερνετ και χρήματα. Η επιλογή στο δίλημμα τέθηκε με αυθόρμητο τρόπο, χωρίς να προηγηθεί συζήτηση ή ενημέρωση και δίχως την επιρροή των εκπαιδευτικών, ώστε να αποτυπωθεί η κατά το δυνατόν αυθόρμητη αντίδραση των παιδιών.
Στο δημοψήφισμα έλαβαν μέρος 905 μαθητές (705 Α’ θμιας και 200 Β’ θμιας), από τους οποίους ένα ποσοστό της τάξης του 65% επέλεξαν ένα καθαρό περιβάλλον για το μέλλον τους.
Ωστόσο, το υπόλοιπο 35% των μαθητών μοιάζει να μην προτάσσει τη διαβίωση σε ένα υγιές περιβάλλον, χωρίς το οποίο δεν δύναται να ευημερήσει κανένα έμβιο ον και διάλεξε ένα μέλλον με καταναλωτικές ανέσεις.
Τα παραπάνω αποτελέσματα, όπως και ο χαρακτήρας του δημοψηφίσματος, έγιναν με σκοπό μια αρχική εκτίμηση της αποτελεσματικότητας της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια επίσκεψής τους σε μια εκδήλωση περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Το ποσοστό του 35%, το οποίο εξέπληξε ακόμα και τους ίδιους του εκπαιδευτικούς, δεν μπορεί να θεωρηθεί αμελητέο, δεδομένου ότι εδώ και χρόνια υπάρχουν και υλοποιούνται ποικίλα προγράμματα και δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης από διάφορους φορείς.
Από την εκτίμηση του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος, προκύπτει ίσως η ανάγκη ύπαρξης πιο προσιτών περιβαλλοντικών πρακτικών σε επίπεδο καθημερινότητας, τόσο για τους μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, μέσα από κατάλληλα και σύγχρονα βιωματικά προγράμματα, όσο και για το οικογενειακό περιβάλλον. Η ανάδειξη του υγιούς φυσικού περιβάλλοντος και η προστασία του σε βασική αξία της καθημερινής ζωής οφείλει να είναι προτεραιότητα, καθώς δίχως αυτό δεν μπορεί να υπάρξει ούτε οικονομική ούτε κοινωνική ευημερία. Οι μαθητές – αυριανοί πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν τουλάχιστον αυτό.