Απόσυρση του Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Δε γνωμοδότησε η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τα οκτώ έργα που προβλέπει για την Κεντρική Μακεδονία το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας.
Την απόσυρση του θέματος και την επιστροφή του του Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών αποφάσισε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας, ο οποίος είπε: «Μας ζητούν να γνωμοδοτήσουμε για ένα Εθνικό Σχέδιο, το οποίο έχουν ήδη υιοθετήσει.Οφείλουμε να το αποσύρουμε και να το επιστρέψουμε. Η συζήτηση είναι άνευ ουσίας πλέον...».
Η εισήγηση της υπηρεσίας ήταν θετική, πλην όμως κατέστη άκαιρη, αφού στο εικοσαήμερο που μεσολάβησε μέχρι να έρθει το θέμα προς συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών είχε ήδη υιοθετηθεί από την κυβέρνηση.
Η επικεφαλής της «Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας», Δέσποινα Χαραλαμπίδου, ζήτησε να επιστραφεί ως απαράδεκτο το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών, επειδή αν και το είχε στα συρτάρια του από το 2010 το υπουργείο, το υιοθέτησε μόλις τέσσερις μέρες πριν τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές και αφού ενέκρινε το ίδιο τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Βασίλης Ρέβας, είπε ότι «μας ζητούν να εγκρίνουμε ένα σχέδιο, κατόπιν εορτής. Είμαστε αντίθετοι με το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών και στις επενδύσεις που προβλέπει».

Τι προβλέπει το σχέδιο για την Κεντρική Μακεδονία

Τα έργα για την Κεντρική Μακεδονία αφορούν τις οδικές, τις σιδηροδρομικές και τις θαλάσσιες μεταφορές καθώς και τις αερομεταφορές.
Πιο αναλυτικά: προβλέπεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Χαλκηδόνας - Γιαννιτσών - Μαυροβουνίου, ενώ εκτιμάται ότι το έργο θα συμβάλει στην άμβλυνση των σημερινών και μελλοντικών σημείων συμφόρησης στο οδικό τμήμα Βέροια - Έδεσσα.
Επίσης προβλέπεται η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου του άξονα Α1, βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία (Χαλάστρα - Πολύκαστρο). Το έργο αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας.
Σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας περιλαμβάνει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα), που αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας και τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη - Γιαννιτσά - Έδεσσα, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης.
Στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών -και ειδικά για την Κεντρική Μακεδονία- προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του.
Στις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει έργα σε 24 αεροδρόμια, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Στόχος των έργων είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των μεταφορών και η αντιμετώπιση θεμάτων ασφάλειας και κορεσμού.
Σημειώνεται ότι το σχέδιο είναι μια ενιαία και ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική μεταφορών για την Ελλάδα με ορίζοντα εικοσαετίας 2017 - 2037 και θα αποτελέσει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για τις υποδομές και τις μεταφορές.

Το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών αποτελεί μια ενιαία και ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική μεταφορών για την Ελλάδα με ορίζοντα εικοσαετίας (2017 – 2037), η οποία θα αποτελέσει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές και των απαιτούμενων οργανωτικών και θεσμικών μέτρων στον τομέα των μεταφορών, όπως αναφέρουν οι εισηγητές του. Βάσει αυτού θα εκπονούνται παράλληλα ή θα επικαιροποιούνται όλα τα υφιστάμενα προγράμματα, που σχετίζονται με στρατηγικές, εθνικές και συγχρηματοδοτούμενες επενδύσεις στις μεταφορές.
Το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών έχει πέντε κυρίαρχους στόχους:

1.Ενίσχυση οικονομικής ανάπτυξης και αποδοτικότητας.
2.Ενίσχυση περιφερειακής και διεθνούς συνδεσιμότητας.
3.Διασφάλιση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας με στροφή σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς.

4.Ενίσχυση της προσβασιμότητας και της κοινωνικής ένταξης πολιτών, με έργα σε περιοχές που δεν είναι προσιτές σε ικανοποιητικό βαθμό.

5.Διασφάλιση ασφάλειας και προστασίας.